9 psychologických triků v copywritingu: Jak na texty, které prodávají?

Dobrý copywriter je taková holka pro všechno. Detektiv, analytik, tvůrce, bavič, prodavač a taky trochu psycholog. A právě na umění být přesvědčivý si posvítíme tentokrát. Naštěstí nemusíte mít titul z psychologie, abyste porozuměli myšlení zákazníků. Největší díl úspěchu vám zajistí následující tipy.

1. Zákazník má problém, vy řešení

Problémy, trable, tužby a potřeby – každý z nás nějaké má a chtěl by je vyřešit. Váš potenciální klient netouží po nové pracovní židli, chce se pohodlně usadit a neškodit svým zádům. Nepřeje si váš propracovaný cvičební program, ale cítit se dobře a nestydět se v plavkách. Místo suchého popisu produktu proto nastiňte zákazníkův problém a rovnou nabízejte výsledný efekt. Čtenář se tak s nabídkou mnohem lépe ztotožní, získá pocit, že je mu šitá na míru a že má řešení konečně na dosah.

2. Není čas ztrácet čas

Upřímně: lidé vám nechtějí věnovat ani vteřinu svého drahocenného času navíc. Nenuťte je proto číst dlouhé slohovky a košatá souvětí. A hlavně je nenuťte přemýšlet! Všechny důležité informace zkraťte na opravdu nezbytnou délku, dejte jim srozumitelnou formu a upravte podle zmíněného vzorce do podoby problém – řešení. Takto předžvýkané sdělení má mnohem větší šanci na úspěch.

3. Tik tak…

Čas běží jako zběsilý a neustálý strach, že něco zmeškáme, je lidským prokletím – a vaší výhodou. Limitovaná nabídka, zbývající počet míst nebo omezené množství zboží na skladě funguje jako červený hadr na býka. I na ten si však zvykneme, pokud ho vídáme moc často. Vyvolat pocit urgence a nedostatku je proto osvědčená strategie, kterou je lepší dávkovat po troškách.

4. Klikněte ZDE

„No a co?“ Pokud se po přečtení textu vznáší ve vzduchu tato nezodpovězená otázka, nejspíš jste zapomněli na to nejdůležitější. Čtenáři vám totiž neumí číst myšlenky. Jednoduše jim řekněte, co po nich chcete. V marketingové hantýrce se tomu říká výzva k akci, CTA neboli call to action. Obzvlášť důležitá je na prodejních stránkách nebo v newsletteru, ale hodí se kdekoliv – může to být výzva ke sdílení, okomentování či objednávce nebo přesměrování na přímý kontakt. 

5. Tlak vyvolává odpor

Výzva k akci je jako cedule, která vašim zákazníkům ukáže ten správný směr. K cíli je ale nemůžete tlačit buldozerem. Raději jim nechejte možnost volby, aby měli dojem, že je finální rozhodnutí v jejich režii. Přesto nezapomínejte na nenásilné popostrčení – připomeňte jim výhody, které kývnutím na nabídku získají. 

Tady je malá ukázka. Na co byste víc slyšeli vy?

  • Pokud se chcete přidat k našim spokojeným zákazníkům, objednejte si úvodní konzultaci. 
  • Už se nemůžete dočkat vašeho štíhlejšího já? Přidejte se do našeho VIP programu!

6. Udržte zvědavost

Slibem nezarmoutíš. Na začátku textu proto čtenáře navnaďte na nějakou pecku, která ho na konci čeká. Můžete zvolit lehce šokující nadpis, ale nepřekračujte hranici clickbaitu. Závěrem slib opravdu dodržtepodělte se o avizovanou radu, poskytněte slevu nebo prozraďte slíbené tajemství.

7. Reference fungují

Když prokážete, že vás má rádo okolí, snáze si vás oblíbí i nový návštěvník vašeho webu. Zpracovávejte příběhy spokojených zákazníků na blog, uveřejňujte jejich recenze na produkty a nebojte se žádat o veřejná hodnocení.

Reference si ale v žádném případě nevycucávejte z prstu. Nedůvěryhodně také působí, když k hodnocení od klientů přidáte obličej z fotobanky.

8. Vtáhněte čtenáře do děje

Aby se lidé do textu lépe vžili a naplno se rozjela jejich představivost, používejte přirovnání, buďte konkrétní (nesedí pták na stromě, ale kos na jabloni) a nebojte se čísel (například vyčíslete počet spokojených zákazníků). Racionální slova pak nahraďte smyslovými. 

  • dozvíte se → zjistíte
  • pořídit → koupit/získat
  • bezplatný → zdarma

TIP: Znáte silná prodejní slova?

9. Hrátky s cenou

Baťovské ceny, přeškrtnutá původní částka, cenové balíčky nebo nabídka splátek. To vše dokáže náš mozek pěkně ošálit. Cenotvorba je samostatná disciplína, z pozice copywritera-psychologa ale doporučíme psát cenu menším fontem (bude tak působit nižší), výši slevy naopak zvýraznitcenu po slevě uvádět až za tou původní. 

A vězte, že baťovské nezaokrouhlené ceny pořád fungují! Rozdíl mezi konverzemi při ceně 299 Kč a 300 Kč je až dvojnásobný. Bude to tak asi nejlépe investovaná koruna vašeho života.

 

Souhlasně pokyvujete hlavou, ale stejně nemáte na kvalitní copywriting kapacitu? Ozvěte se nám a my vás zapíšeme do srdcí vašich zákazníků! P. S. Nabídka platí jen do vyčerpání zásob. 😉