Psychologie fontů: Jak vybrat styl písma pro váš web?

Styl písma – font – je pevnou součástí textu. Podobně jako neverbální komunikace, když mluvíte. Font je v podstatě taková gestikulace vašeho psaného projevu a musí s jeho obsahem ladit, aby byl autentický a uvěřitelný. Jak na to? Máme pro vás 7 jednoduchých tipů, jak najít ten správný styl písma přesně pro váš web.

Zatímco se klasická psychologie písma věnuje spíš rukopisu, její mladší sestra se zabývá počítačovými fonty. Ty nás dneska doprovází na každém kliku a s výsledným dojmem umí pořádně zamávat. Náš mozek totiž texty vnímá komplexně – tedy nejen obsah sdělení, ale i jeho formu. Aby text v myslích čtenářů utkvěl, musí z něj čišet emoce. A právě ty umí styl písma nádherně podtrhnout. Jak tedy font správně vybrat?

1. Klidně jděte s davem

„Franto, hoď tam něco výraznýho, hlavně ať nejsme stejný jako konkurence.“ Je tohle váš motiv? Tak si ho ještě rozmyslete. Kouzlo se totiž skrývá v detailech, jako jsou patky a jemné křivky. Počet fontů navíc není nafukovací, a tak se ve vašem oboru skoro jistě najde někdo další, kdo bude stejný nebo podobný styl používat. Místo toho se zkuste zaměřit na následující kroky.

2. Všeho moc škodí

Vyhněte se strategii každý pes, jiná ves. Kombinace několika fontů na jednom webu, v jednom článku nebo dokumentu může krásně fungovat. Ale jenom za předpokladu, že k sobě budou všechna písma už na první pohled ladit. Odlišný font si oprávněně zaslouží třeba nadpisy a podnadpisy. Zdůrazníte tak hierarchii textu a čtenář se v něm lépe zorientuje.

3. Neměňte fonty jako ponožky

Styl písma je součástí vaší vizuální identity – podobně jako název firmy, logo nebo typická barevná kombinace. Jakmile najdete váš font nebo jejich sadu, držte se jich. Každému bude hned jasné, s kým si mají text spojit.

4. Čtěte mezi řádky

Váš font by měl jít ruku v ruce s tím, co chcete říct a komu to chcete říct. K návodu, jak sestavit dřevník, se ozdobné písmo s krucánky moc nehodí. A vězte, že ceník v Comic sans přesvědčí o vaší profesionalitě jen málokoho. Pro osobní blog o háčkování naopak může být font připomínající ručně psané písmo skvělou volbou.

5. Pište hezky česky

Tady velký pozor! Řada fontů není přizpůsobená češtině. Radši si proto předem ověřte, jestli váš font opravdu podporuje všechna naše písmena s háčky. Zkontrolujte ho i v tučné verzi a kurzívě. Vyhnete se tak zbytečným přešlapům a trapasům, které už na první pohled říkají, že jste si moc záležet nedali.

6. Co je malé, není milé

Je to jako s miniaturními písmenky. Příliš tenký font se špatně čte. Výsledek proto vždycky řádně otestujte na různě velkých monitorech. A nezapomeňte ani na mobil. Velikost písma doporučujeme trochu nadsadit. To vás zároveň donutí text zkrátit a nechat v něm jen to nejpodstatnější – návštěvník vašeho webu ocení obojí.

7. Nehledejte v tom složitosti

Pokud si nevíte rady, vsaďte na univerzální font typu Calibri. Lidský mozek sice lépe zachytí vizuálně zajímavé podněty a nudné části přeskakuje, ale na webu to nesmí být na úkor čitelnosti a reprezentativního dojmu.

Bude pokračování…

Jaký font zvolit pro seriózní sdělení a který se naopak hodí pro hravější texty, si povíme zase příště. Těšit se můžete i na experiment, který vás o vlivu fontů na lidský mozek definitivně přesvědčí.

Bonusový tip na závěr: Obsah je král

Pamatujte, že pokud text stojí za starou bačkoru, ani ten nejnablýskanější font z něj neudělá luxusní střevíček. Tak nám dejte vědět. My vás do toho obujeme se vší parádou.