Psychologie fontů II: Jaké písmo působí nejlépe na důvěru zákazníků?

Důvěra čtenářů a potenciálních zákazníků je ten nejcennější artikl. Cesta k ní je přitom dlážděná maličkostmi – třeba vhodně zvoleným písmem. Základy psychologie fontů jsme už naťukli v předchozím díle. A také jsme vám slíbili, že se ještě máte na co těšit. A sliby se mají co? Plnit. Tak pojďme na to.

Baskervilský experiment

Novinář Errol Morris se v roce 2012 pustil do pozoruhodného experimentu. Díky spolupráci s The New York Times se mu podařilo zapojit víc než 45 tisíc respondentů, což má už celkem zajímavou vypovídací hodnotu.

Morris se nejdřív ve čtenářích snažil rozproudit emoce. O ohlasy na publikovaný článek „Jste pesimista, nebo optimista?“ ale vlastně vůbec nešlo. Důležitější bylo online hlasování, kdy měli lidé posoudit pravdivost tvrzení, které článek uzavírá. Matematik David Deutsch v něm vyjádřil přesvědčení, že žijeme v době bezprecedentní bezpečnosti.

Respondenti byli náhodně rozděleni do šesti skupin. Každé z nich se dotazník zobrazil v jiném fontu. Morris použil tři patkové – Baskerville, Computer ModernGeorgia – a tři bezpatkové fonty – Helvetica, Comic SansTrebuchet.

A výsledky?

Jak už název experimentu napovídá, s přehledem zvítězil font Baskerville. Citátu v jeho podání důvěřovalo nejvíc čtenářů. Podle Morrise tak lidé rozlišují různou důvěryhodnost fontů a jejich výběr podvědomě ovlivňuje vnímání pravdy. Fonty Comic SansHelvetica se pak umístily na konci této pomyslné škály důvěryhodnosti.

Jaký font tedy zvolit pro vážnější sdělení a který se naopak hodí pro hravější texty?

Seriózní businessman s patkou

Z výsledků experimentu je zřejmé, že mnohem důvěryhodněji působí patkové fonty. Jeví se stabilně, ukotveně a spořádaně. Prostě stojí nohama na zemi.

Osvědčenou klasikou je font Times New Roman, který je ale trochu suchar. Pro obchodní smlouvy ovšem značka ideál. Naopak třeba Georgia stále působí tradičně, přesto má v sobě i nádech elegance.

  • Patkové fonty jsou vhodné pro delší texty – čtenáři se v liniích mnohem lépe orientují. Ne nadarmo je najdete v klasických papírových knihách. 
  • Moderní doba, obrazovky a displeje si však líp rozumí s bezpatkovými písmy. Není to ale dogma. Při troše snahy jistě objevíte vhodné písmo s patkami, které vašemu webu skvěle sedne. Mrkněte třeba na fonty Bookman s širokým a dobře čitelným designem.

Vždy také záleží na kontextu. Patkový font Courier New ve stylu psacího stroje může paradoxně vzbuzovat až rebelskou auru. Evokuje totiž představu začínajících tvůrců a revolucionářů, kteří po nocích „datlují“ své básně, texty či dopisy na starém psacím stroji. 

Uvolněný pohodář

Bezpatková písma naopak vynikají svou lehkostí. Texty jsou díky nim přehledné a na obrazovkách snadno čitelné. Hodí se pro bezproblémovou komunikaci, která se má obejít bez dlouhého přemítání nad hlavním smyslem sdělení. Vyzkoušejte Century Gothic nebo Open Sans. Mezi oblíbence se řadí také fonty Roboto nebo Lato.

Výjimečně můžete text proložit i ručně psaným fontem. Nehodí se ale pro dlouhé věty a odstavce. Používejte ho jenom jako třešničku na dortu – pro krátká sdělení, myšlenky či citace, které mají chytit za srdce. Předem si také zkontrolujte, jestli font podporuje všechna specifika české abecedy.

Holčičí a klučičí fonty

To ještě zdaleka není všechno! Fonty dokonce vyzařují i mužskou či ženskou energii. Opravdu. 

  • Hranaté tvary a silné tahy evokují mužské atributy. Pokud jsou tedy mužnost, rozhodnost a tah na branku hlavními pilíři vaší prezentace, směle do nich. Dejte si ale pozor, abyste to nepřehnali – například font Impact může vyvolat až pocit nátlaku.
  • Oblé křivky a zdobné detaily (fonty Magnolia, Sacramento) naopak připomínají ženský element, tvořivost a péči. Nelíbí se vám krucánky? Ženskou energii můžete vyjádřit také jednoduchostí a jemnými tahy, které zaručí nenásilné plynutí textu.

Výběr fontu jsme si už tedy ujasnili. Že ale pořád nevíte, co vlastně psát? Žádné strachy, od toho jsme tady my.