Copywriting je takové marketingové mláďátko. Povědomí o něm sice maličkými kroky roste, ale pořád ještě existuje spousta lidí, kteří se s ním potkají poprvé a moc neví, co si o něm myslet. A je logické, že se ptají. Proto jsme dali dohromady TOP 10 otázek, které nám „nováčci“ pokládají nejradši. Třeba tady také najdete odpověď na otázku, která se vám honí v hlavě 🙂
1. Vy jako děláte do kopírek nebo tak?
Mno, ne. Copywriting nemá s kopírováním nic společného. Dokonce ani copyright (autorské právo) není to samé jako copywriting. Copywriting je obor, který tvoří marketingové texty. Neokopírované, originální.
2. Jak se to vůbec píše a vyslovuje?
Copywriting je trochu komplikovaný, co do psaní. A možná ještě komplikovanější, co do vyslovení. Ale nakonec to zvládne každý. Copywriting přečtete jako [kopirajting]. Člověk, který se tím živí, je [kopirajter]. Tedy prosíme ne žádný copywritting, copywrite ani copywritterství.
3. Jak se k takové práci člověk dostane?
Ke copywritingu vedou různé cesty. V našem textovém studiu jsme věděli odmala, že nás psaní baví, a podezřívali jsme ho, že v našich životech sehraje nemalou roli. A ono jo. Mrkněte na naše příběhy.
4. A kdo si takovouhle věc objedná?
Každý, kdo věří síle textů a chce je mít profesionálně zpracované. Ať už živnostník, firma o 5 lidech, nebo obří korporát. Nezáleží dokonce ani na oboru. Protože dobrý copywriter dokáže psát o všem.
5. Proč bych měl mít copywritera, když umím psát sám už od základky?
To je jistě pravda, vůbec vás nechceme nijak podceňovat, ale je psaní a psaní. Na základní škole jsme také psali diktáty a slohovky. Jenže ani diktát, ani slohovka není marketingový text. Odpovězte si sami – víte, jak napsat atraktivní a navíc účinný prodejní text? Jak správně pojmout obsah webu? Jak přitáhnout pozornost a vzbudit zájem? Víte, že na billboard nepatří celá historie vaší firmy, přestože byste to rádi všem řekli? Copywriter je profesionál, který ví, jak má marketingový a reklamní text vypadat a jaké kroky k němu vedou.
6. A tím se dá uživit?
Dá, jinak bychom to přece nedělali 🙂 Když jsme začínali, bez jediné výjimky se nás každý ptal, jestli si „jako myslíme, že nám za text někdo zaplatí“. A kdyby ano, tak rozhodně ne tolik, abychom si koupili chleba. Copywriting je ale profese jako každá jiná. Když jste v ní dobří, o klienty nemáte nouzi. Záleží jenom na vás, jak moc se snažíte.
7. Co všechno píšete? Slogany a tak?
Nejen to. Když to shrneme, píšeme všechno, co vaše firma „produkuje“ směrem k zákazníkům, obchodním partnerům nebo zaměstnancům pomocí psaných slov. Nebudeme zdržovat, odpověď najdete snadno.
8. Když si vás teda objednám, jak to pak probíhá?
Stručně řečeno: Poznáme se, ujasníme si, jaké výsledky od spolupráce očekáváme, jak je zrealizujeme, my následně píšeme, vy připomínkujete, my dodáváme finální verzi, vy jste spokojení a my nakonec fakturujeme. Chcete podrobnosti? Máte je mít.
9. A kolik mě to bude stát?
Každou zakázku naceňujeme individuálně. Za jinou cenu získáte textaci webu o 20 podstránkách, jinou cenu má scénář do rádia a jinou cenu slogan. Na tom, kolik za výsledek zaplatíte, se ale vždycky domluvíme dřív, než napíšeme první písmenko. Dobré účty dělají dobré přátele.
10. V čem jste lepší než ostatní copywriteři?
Nebudeme vás nudit oblíbenými klišé, jako je osobní přístup, profesionalita nebo kreativita. To považujeme za samozřejmost. Naší přidanou hodnotou je styl psaní, který zaujme a čtenáře baví. Naší přidanou hodnotou je komunikace – jste pořád v obraze, co se děje, v jaké fázi se váš text nachází. Naší přidanou hodnotou je i to, že se o vás od začátku stará jediný copywriter a je vám k ruce, kdykoliv potřebujete. A na konec? Záleží nám na vás. Opravdu. Váš příběh i vaši práci prožíváme s vámi, věříme, že jste nejlepší v tom, co děláte, zajímá nás, co se vám povedlo a co vás čeká dál. Fandíme vám. Díky tomu od nás dostanete nejen texty, které vám 100% sednou, ale hlavně příjemný pocit z přátelské spolupráce, která obě strany baví.