„Prosím vás, to mi vysvětlete. Jak můžete psát o našem oboru, když v něm nepracujete?“ Kdybychom za každou takovou otázku dostali cihlu, už dávno máme postavený dům 🙂 Ale vůbec se nezlobíme. Naopak. Víme, proč vás to napadá. Jak přece může psát o vaší práci někdo, kdo dělá úplně něco jiného?
Pravda ale je, že nemusíme být ajťáci, abychom psali o IT. Nemusíme být stavaři, abychom psali o stavebnictví. Ani právníci, ani lékaři a dokonce ani výrobci trapézových plechů. A přesto vám napíšeme text, který bude o vás a vašim zákazníkům dá to, co chtějí.
Skrývá se v tom takové malé copywriterské know-how. A není v tom žádný háček. Dokonce je to možná ještě jednodušší, než si myslíte.
Prostě se ptáme.
Ano. Pokládáme vám hromadu otázek, abychom zjistili všechno, co k dobrému textu potřebujeme znát. Abyste si to uměli lépe představit, naše dotazy se dají rozdělit do dvou oblastí.
1. Obecné, a přesto důležité
Ptáme se vás na základy, bez kterých se u žádného textu neobejdeme. Ani u toho nejkratšího. Co potřebujete napsat? Co je cílem takového textu? Kdo ho bude číst? Kudy ho k čtenářům dostanete? Až si text přečtou, jaká by měla následovat reakce? A tak dále. Máme pro vás připravenou sadu vět zakončených otazníkem, abychom si společně udělali jasno v tom, co od textu vlastně očekáváte.
2. Konkrétní a neméně důležité
Pak přichází na řadu váš obor. Gros vaší práce. Vy. Máme napsat microsite o vašem novém produktu, který zavádíte na trh? Pak se vás na něj zeptáme. Co je zač? Jaké jsou jeho vlastnosti? Proč by si ho měli lidé koupit? Proč zrovna u vás a ne u konkurence? Chcete po nás napsat článek na blog o tom, jak poznat opravdu dobrého realitního makléře? Pak se vás na to zeptáme. Potřebujete textaci plakátu na akci, kterou pořádáte? Pak se vás na ni zeptáme.
Není těžké psát o oboru, ve kterém se nepohybujeme. Je ale potřeba pokládat ty správné otázky, abychom vás a vaši práci, produkty, služby nebo cokoliv dalšího, o čem máme psát, poznali do hloubky.
Hlavně proto je důležitá naše vzájemná spolupráce. Jasně, informace o vašem oboru si můžeme sice sami vyrešeršovat, ale z textu vznikne nejspíš jen takové UHO (aneb univerzální hnědá omáčka). Pokud chcete, aby byl text jedinečný, autentický, opravdu zaměřený jen na vás a cílený jen na vaše stávající/potenciální zákazníky, musíme komunikovat. Bez toho to nejde.
Jak se totiž říká: Pokud to má klapat, musíme spolu mluvit.