Na sociální sítě se chodíme pobavit, odpočinout si, inspirovat se nebo se dozvědět něco nového. Rozhodně se tam ale nechodíme nudit. Naučte se psát posty na Facebook, které vaše zákazníky okamžitě zaujmou, a máte půlku úspěchu v kapse.
Proč je kreativita na Facebooku důležitá?
Algoritmy sociálních sítí jsou nekompromisní. Pokud vaše příspěvky nezaujmou, budou se na facebookové zdi uživatelů zobrazovat až po dlouhém scrollování. Anebo taky vůbec. Cílovou skupinu musíte zaháčkovat, aby s vaším postem strávila jednu ze svých drahocenných chvil. Lajky, komentáře nebo sdílení pak zvedají vaše skóre a zlepší vám pomyslné facebookové vysvědčení.
Naše rada zní – hlavně tvořte obsah pro lidi. Facebook není úřední deska, firemní katalog ani slevový leták. Na firemní FB stránku ale nepatří ani nerelevantní osobní výlevy a nevhodné vtipy. Jak najít onen zlatý střed? Odpíchněte se od tonality vaší značky, kterou na sociálních sítích trochu uvolněte. Text by neměl působit škrobeně, aby se s ním lidé mohli snadno ztotožnit.
TIP: Jak v praxi vypadá komunikace na sociálních sítích, která správně odráží tonalitu značky? Pro srovnání se podívejte například na seriózní advokátní kancelář Spring Walk a uvolněný Curling Brno, které máme ve správě.
Fotka zaujme, text přesvědčí
Co tedy musí obsahovat post, aby měl šanci na úspěch? Základními prvky jsou text, obrázek, video nebo jiný multimediální obsah – například GIF nebo náhled webového odkazu.
Obrázek, GIF nebo video jsou spolehlivým magnetem na pozornost. S tvorbou grafiky vám pomůže třeba online nástroj Canva nebo více či méně známé fotobanky. Obecně však nejlépe fungují autentické fotografie a videa přímo od vás. Uniformní fotobankové materiály už totiž náš mozek poměrně rychle rozezná a často odfiltruje jako nezáživné.
Text by měl být krátký a úderný. Vsaďte na jednoduché věty či odrážky. Používejte citoslovce. Přizvěte si na pomoc smajlíky neboli emotikony. S těmi to ale nepřehánějte, aby příspěvek nevypadal infantilně.
Do textu můžete zapojit zábavné slovní hříčky a krátké rýmovačky nebo se opřít o aktuální trendy, ale i nestárnoucí evergreeny, které rezonují většinovou společností. Zapojte emoce, vyvolejte vzpomínky. Klidně se inspirujte u konkurence, ale nekopírujte jejich obsah doslova. Platí to hlavně pro cizí reklamní slogany, texty písní nebo jiná díla chráněná autorským právem. U citátů vždycky uvádějte autora.
Vyhněte se také ironii, která může v psaném projevu vyznět všelijak, i vtipům a odvážným tvrzením, které pochopí jen úzká skupina lidí. Někdo by se totiž mohl urazit a to nechcete.
Pokud je součástí postu odkaz na webové stránky, můžete si pohrát i s jeho podobou – například pomocí zkracovače bit.ly, který nabízí základní funkce zdarma.
Nebojte se experimentovat – vyzkoušejte soutěže a ankety. Vytvořte pozvánku na online či offline událost. Mějte alespoň přibližný plán a typy příspěvků střídejte. Časem vaše fanoušky lépe poznáte a zjistíte, na co reagují více a co je naopak nechává chladnými.
Co tím chtěl básník říct?
Pro samou kreativitu ale nezapomínejte na původní účel. Co je cílem příspěvku? Když po přečtení visí ve vzduchu rozpačité „no a co?“, raději post přepište. Pokud si nejste jistí jeho informační hodnotou, dejte ho přečíst nějaké nezaujaté osobě.
A že po vašich fanoušcích něco chcete? Tak jim to napište! Ať už je to komentář, sdílení, nebo aby klikli na odkaz. Chybějící výzva k akci je častým prohřeškem a zbytečnou brzdou na cestě za vašimi cíli.
Pořád nevíte, jestli jsou sociální sítě dobrý nápad? Tady jsou důvody, proč ano!
Správu vašich firemních profilů si rádi vezmeme pod svá křídla. Tak se nám ozvěte.