Copywriting je psaní. Je to psaní článků, popisků, příspěvků, sloganů. Zkrátka všech textů, které mají co dělat s marketingem a reklamou. Přesto to není tak jednoduché. A copywriterem určitě není každý, kdo něco napíše. Nebo koho baví psát. Copywriter totiž ví, jak poskládat slova za sebou tak, aby splnila klientovy cíle. Jak to dělá? A co tedy copywriting odlišuje od běžného psaní?
Psychologie
Copywriter mluví se čtenářem jeho jazykem. Vcítí se do něj. Nabídne řešení jeho problému. Vyvolá u něj potřebu a touhu chtít váš produkt. Takhle musí vypadat text, který prodává. Copywriteři proto musí být tak trochu psychologové.
Co už není copywriting? Neznamená to ale, že musí číst učebnice psychologie nebo mít tento obor dokonce vystudovaný. Potřebuje hlavně znát základní principy, jak lidé při nákupu přemýšlejí a jak se chovají, stejně jako vědět, jak pracovat s podprahovým sdělením.
Obchodní zkušenosti
Nejlepší obchodník je takový, který si s vámi nejdřív povídá. Zjistí, co máte rádi, a pak vám to nabídne. Dá vám pocit, že je tu pro vás. A vy se k němu proto rádi vracíte. A přesně takhle funguje i copywriting. Akorát potenciálních zákazníků je mnohem více a nemůžete s nimi mluvit osobně. Naštěstí máme spoustu jiných způsobů, jak o nich zjistit maximum informací a využít je pak v textu. Od rozhovorů s klientem, přes diskuzní fóra a rešerše, až po analýzy dat.
Co už není copywriting? Vzpomněli jste si, jak vám naposledy hnul žlučí ten obchoďák s dodávkou elektřiny? Do copywritingu agresivní ani nekalé praktiky nepatří. Dobré texty prodávají asertivně, ale citlivě.
Marketing a PR
Copywriting je pevnou součástí obsahového marketingu. Aby tato symbióza dobře fungovala, měl by copywriter například vědět, co to je PPC reklama, co funguje u newsletteru, kolik textu patří na leták nebo znát alespoň základy UX designu. A když píše PR články do médií, musí vědět, v čem se liší třeba od článků na blog.
Co už není copywriting? Pozor ale na odborníky v milionu odvětví, kteří neznají žádné z nich pořádně. Aby to nevypadalo, jako když pejsek s kočičkou vařili dort. Prací copywritera je pořád jen psaní textů. Proto mu stačí všeobecný marketingový přehled.
Odbornost
Prodáváte jídlo nebo sofistikovaný IT program? V každém oboru potřebujete kvalitní texty zaměřené na prodej. Jak ale předat vaše perfektní znalosti produktu zákazníkovi, který o něm neví vůbec nic? Proto je copywriter i specialista a zároveň tlumočník. Musí od vás-odborníka nasát co nejvíc informací, aby je mohl přetavit do srozumitelné formy, najít přednosti vašeho produktu a ukázat je vašim budoucím zákazníkům.
Co už není copywriting? Nečekejte ale od copywriterů nemožné. Těžko se z nich přes noc stanou jaderní fyzici nebo neurochirurgové. V ideálním světě je skvělý copywriting výsledkem spolupráce klienta s odbornými znalostmi a copywritera, který ví, jak je předat čtenářům v lidské a jednoduché podobě.
Perfektní gramatika a stylistika
Překlepy, hrubky i nelogické věty dělají každému textu ostudu. A v profesionální sféře pro ně není místo. Proto je nezbytné každý text několikrát důkladně zkontrolovat a nejasnosti konzultovat se slovníky a příručkami spisovného jazyka. Dobrý copywriter jich má v záloze hned několik.
Co už není copywriting? Copywriteři ale nejsou puristé českého jazyka, kteří nestrpí jedinou odchylku od pravidel. Záleží hodně na tom, s jakou cílovou skupinou pracujete. U cool článků pro teenagery nemusíte tolik tlačit na pilu. Lepší je mluvit stejným jazykem jako vaši čtenáři. Text má pak mnohem větší efekt.
Statistika
Jasně, můžete psát texty bez jakékoliv zpětné vazby. Neřešit návštěvnost webu, konverze nebo kolik lidí si otevřelo poslední newsletter. I tak mohou být vaše články zajímavé a čtené, ale bude to spíš o náhodě. Pokud chcete držet svůj business pevně v rukou a nestřílet naslepo, měli byste pracovat s daty a analyzovat úspěšnost jednotlivých textů. Pro copywritery je znalost analytických nástrojů, jako je třeba Google Analytics, klíčová.
Co už není copywriting? Čísla a statistiky jsou trochu jako oheň. Skvěle pomáhají, když slouží. Ale nesmíte se stát jejich otrokem. Proto určitě nebudete před každým článkem vypracovávat několikastránkovou analýzu dat. Potřebujete hlavně srozumitelné indicie, kterým směrem se vydat.
SEO
O každém textu na internetu musí vědět i vyhledávače. Jinak spíšete jen tak do větru. Do copywritingu proto patří i SEO, optimalizace pro vyhledávače. Základní analýza klíčových slov a tvorba meta titulků a popisků je naprostý základ. SEO copywriter navíc umí začlenit vyhledávané fráze do textů, aby ukojil potřebu robotů a zároveň text plynul přirozeně a bez křečí. Pro vás to pak znamená spoustu nových návštěv na webu.
Co už není copywriting? Ještě teď se na internetu objevují články, kde v jediné větě najdete pět klíčových slov, která dohromady nedávají smysl. Takto už vyhledávače dávno nefungují. Roboti oceňují hlavně čtivost textu. Proto musí copywriter vědět, jak texty správně vyvážit. A ačkoliv copywriter se SEO pracuje, je rozdíl mezi ním a SEO specialistou. Při větších projektech pracuje SEO copywriter s daty, která připravil SEO specialista. SEO je totiž obor sám o sobě a copywriter pracuje pouze s jeho částí. Obsáhlou analýzu klíčových slov s tisíci údaji tak od copywritera nečekejte.
Kreativita
Kreativitu jsme schválně nechali až na konec. Možná vás to překvapí, ale ona až tak důležitá není. Skvělý prodejní text, který přiláká spoustu návštěvníků a prodá hromady produktů, totiž vůbec nemusí být kreativní. Troška vtipu tuhle a zajímavý slovní obrat támhle určitě nejsou na škodu. Ale opravdu skvělý copywriter originalitou spíš šetří, aby nezastínil skutečný cíl reklamního textu – prodej vašeho produktu nebo služby.
Co už není copywriting? Právě ty neskutečně kreativní texty a reklamy, které vás sice pobaví, ale vy netušíte, co tím chtěl autor říci. A hlavně si většinou vůbec nezapamatujete, jaký produkt promovaly.
Teď už víte, že copywriter musí text správně vybalancovat po všech těchto stránkách. Nejen chrlit normostrany a sršet fantazií. Chtěli byste mít také propracované prodejní texty? Ozvěte se nám, rádi pro vás začneme psát.