Instagram je sociální síť založená na vizuálním obsahu. Pokud nezaujme video či fotka, na čtení popisku už tuplem nedojde. Jsou tedy texty na Instagramu vůbec důležité? Jsou! A hned si řekneme, jak s nimi pracovat.
Na délce záleží
Na sociální sítě patří spíš kratší texty, ale není to žádné dogma. Rozepsat se můžete třeba na LinkedInu, kam lidé přicházejí pracovně networkovat. Na Instagramu to ale s délkou a složitostí textů nepřehánějte. Chodíme tam vypnout, odpočinout si a pobavit se.
Od psaní románů odrazují i samotní tvůrci Instagramu. Zapáleným grafomanům postavili mantinely v podobě maximální délky příspěvku. Víc než 2 200 znaků do postu prostě nevměstnáte. Ale nezoufejte – i přes toto omezení zvládnete s trochou citu a cviku (nebo s dobrým copywriterem) vytvořit hodnotný obsah.
Optimální délka textu závisí samozřejmě na zaměření vašeho profilu. Pokud je edukativní (například o zdraví nebo ekologii), mohou mít delší texty úspěch. Že se tak děje čím dál častěji, potvrzují i průzkumy. Průměrná délka popisku se podle nich od roku 2016 do roku 2019 více než zdvojnásobila a tento trend pokračuje i nadále. Univerzální rada tedy zní: Otestujte to, prostřídejte kratší a delší posty a vyhodnoťte, jak si vedly.
Rozčísněte to
Jak má popisek na Instagramu vypadat? Měl by být (relativně) stručný, výstižný a svou tonalitou konzistentní napříč celým vaším profilem. Boduje originalita, příběh, vtip i praktický přínos. Naopak prvoplánové, ryze prodejní či inzertní texty mají mizivou šanci na úspěch. Samozřejmostí je gramatická správnost a absence překlepů.
TIP: Texty raději pište na počítači a pak je překopírujte, nebo příspěvky rovnou naplánujte z desktopového prostředí. Při datlování na mobilu roste pravděpodobnost, že uděláte chybu.
Důležité je text strukturovat – využijte odrážky, prokládejte jednotlivé věty emotikony a hlavní myšlenky oddělte volnými řádky. V takovém textu se orientuje mnohem lépe než ve změti písmen splývajících v dlouhou nudli.
Na začátku je potřeba uživatele navnadit podobně, jako to umí vhodně zvolený nadpis článku. Zeptejte se jich na otázku, která je osloví a vtáhne (např. Také se vám stává, že se občas přejíte?). Delší texty totiž Instagram po 125 znacích usekne a zájemci o další informace musí kliknout na „číst dál“ – tak jim dejte důvod.
Na konec přidejte výzvu k akci. Pozvěte sledující na váš web, kde se dozví víc informací, nebo je vyzvěte, aby vám napsali do komentářů, jak to mají oni. Každá interakce se počítá, ale je potřeba si o ni říct.
(Ne)zapomeňte na hashtagy
Hashtagy jsou i nejsou alfou a omegou úspěchu na Instagramu. Pořád fungují, ale nepřeceňujte je. Přestože můžete přidat až 30 hashtagů, podle nejnovějších doporučení je vhodné dlouhodobě používat jen 3 až 5 relevantních.
TIP: Máte pečlivě vyplněný profil? Tzv. bio o vás mnohé vypoví a navíc do něj můžete vložit proklik na váš web nebo rozcestník odkazů.
Řekněte to obrázkem
Lišáckým trikem, jak přimět vaše sledující číst, je propašovat text přímo do obrázků. Jednoduše to zvládnete třeba v Canvě nebo jiných grafických programech. Do jednoho postu pak nahrajete několik obrázků za sebou. Tomuto typu příspěvku se říká „karusel“ a můžete do něj vložit až 10 fotek. Uživatel si pak se zájmem prolistuje několik slidů a dozví se všechno potřebné.
Oblíbeným formátem je také infografika, která velmi dobře poslouží k informačním a vzdělávacím účelům. I tu ale opatřete popiskem s doplňujícími informacemi. Kdo si je bude chtít přečíst, přečte si je. Kdo ne, spokojí se s tím, co vidí na první dobrou.
TIP: Texty hrají důležitou roli i v Instagram Stories a Reels – sledující, kteří nemají vždy zapnutý zvuk, se často spoléhají na textové titulky.
Pokud si nevíte rady, jak psát texty sociálním sítím na míru, neváhejte se nám ozvat. Rádi vám pomůžeme se správou firemních profilů na Facebooku, Instagramu i LinkedInu.