Vy, nebo vy? Patří velká písmena do marketingových textů?

Píše se Vás/Vám/Vy, nebo vás/vám/vy? Válka mezi příznivci malých a velkých písmen na začátku zájmen obvykle končí remízou. A ošemetné je to i v marketingové komunikaci. Pojďte si v tom s námi konečně udělat jasno.

Velké Vé jako výraz velké úcty

Velké písmeno patří do adresované komunikace – nezáleží přitom, jestli píšete jednomu člověku nebo více lidem. Podle jazykových příruček jde o výraz zdvořilosti a úcty. Adresát nám za zmáčknutí klávesy navíc prostě stojí. Má mít pocit, že promlouváme (píšeme) přímo k jeho uším (očím).

Velké V proto napište do dopisu nebo e-mailu konkrétnímu klientovi či obchodnímu partnerovi.

TIP: Přečtěte si, jak na e-mail, který vám neudělá ostudu.

Marketing na vlně malého vé

Na webu, blogu i sociálních sítích vede malé v. Nebo by alespoň mělo. Jazykové příručky webové texty zatím moc neřeší, a tak jde spíš o obecně uznávaný trend než oficiální pravidlo. Za nás je ale malé písmeno rozhodně lepší volba. Záplava rádoby uctivých tvarů Vás/Vám/Vy na webu působí nejen archaicky, ale někdy i lacině, podlézavě a ve výsledku nedůvěryhodně.

V hromadně rozesílaných newsletterech a SMSkách může být důvod pro obě varianty. Záleží na celkové tonalitě vaší značky a cílové skupině. Pokud jde o klienty, se kterými už máte nějaký vztah (například u vás nakoupili nebo se s nimi jako odesílatel e-mailu osobně znáte), velké V jim klidně věnujte – ideálně v kombinaci s personalizovaným oslovením. Totéž platí pro odpovědi na facebookové komentáře nebo třeba reakce na recenze s podpisem konkrétního zákazníka.

Každý pes, jiná ves?

Častěji si na velké V potrpí starší generace nebo lidé, kteří se vyžívají v jemných nuancích a zapeklitostech rodného jazyka. Teenagerům naopak můžete tykat, a velikost počátečního písmene tak úplně hodit za hlavu. 

Každopádně mějte jasno už při tvorbě marketingové strategie. Vybrané varianty se pevně držte a nestřídejte je. Zůstaňte konzistentní v rámci jednotlivých typů textu i napříč firmou. S finálním rozhodnutím pak seznamte všechny, kteří komunikují se zákazníky nebo vytvářejí jakýkoliv obsah jménem vaší značky. 

A ještě jeden tip na závěr: Prehistorickou větu „Vítáme Vás/vás na našich webových stránkách“ nechejte odpočívat v propadlišti dějin. Předejdete klišé i přemýšlení, jaké písmeno použít.

Pokud v současných trendech v copywritingu a na sociálních sítí tápete, ozvěte se nám. Postaráme se, aby váš obsah držel krok s dobou i konkurencí.