Ty máš tak krásnou práci! Píšeš si textíky, máš klienty ze zajímavých oborů. Jsi v pohodě, žádný stres, prostě idylka. Nebo ne? Nebo snad není práce copywritera procházka růžovým sadem, jak si ostatní myslí? Ač svou práci milujeme, ukážeme vám ji i z jiné stránky. Možná si pak profesi copywritera ještě rozmyslíte.
Neviditelná práce
Pokud si myslíte, že k úspěchu stačí dobře psát a mít skvělé nápady, nemáte tak úplně pravdu. To je práce, která každého baví a která je vidět. Copywriter ale dělá spoustu dalších aktivit, které na první pohled vidět nejsou. O zábavě nemluvě. A mnohdy trvají déle než samotné psaní. Řešerše, strategie, analýzy, korektury… seznamte se s denním chlebem textařů.
Království za klid
Na copywritingu je skvělé, že můžete pracovat odkudkoliv. Z domova, z kavárny, klidně i z nádherné letní zahrady. Brzy ale zjistíte, že stejně nejlepší je psát tam, kde nepláčou děti, nehučí kávovar a nepere vám slunce do očí. Ke kreativitě sice potřebujete podněty, ale k přemýšlení a finalizaci textů klid. Když vám spadnou růžové brýle, jste rádi za vlastní, tichou, obyčejnou kancelář.
Když to nejde, tak to nejde
Máte den blbec? Smůla – deadliny nepočkají. Hlava prázdná, nápady nikde a ani procházka na vzduchu nepomůže. Zkušení copywriteři už si hlavu nelámou. Každý má totiž v záloze fígl, díky kterému vyčaruje parádní výsledek včas. Chcete znát ten náš? Zatímco jedni počítají s dnem navíc, na druhé funguje kouzlo časového presu.
Zkouška pro sebevědomí
Máte problém se sebehodnotou a špatně snášíte kritiku? Pak copywriting pro vás nebude to pravé ořechové. Napíšete text, necháte ho uležet a přepisujete, upravujete, dokud s ním nejste spokojení. Výsledek je skvělý. Aspoň podle vás. Jenže pak přijdou připomínky a kolotoč se opakuje. A znovu. A znovu. Zpětná vazba (hlavně ta, ze které vám není do smíchu) je v našem oboru důležitá.
A zase ta komunikace
Klient by u vás měl stát na prvním místě. Ať máte nastudované nejnovější trendy, zrovna jste byli na skvělém semináři a máte hlavu plnou nápadů, měli byste respektovat jeho přání. Na druhou stranu byste mu měli být schopní poradit, pokud by se jeho představy neslučovaly s realitou. Vy víte, co funguje. Musíme umět najít kompromis. A to není vždycky tak snadné.
Jako mimozemšťan
A co že to děláš za práci? Na tuhle otázku je zvyklý každý, kdo pracuje v marketingu. V copywritingu to platí dvojnásob. Narozdíl od jiných profesí se vás na to ptají ale i kamarádi a jiní vrstevníci. Pro většinu lidí jsme jako z jiné planety, protože čas známosti copywritingu zatím ještě neuzrál.
Kde vězí inspirace?
Bez inspirace je někdy těžké napsat i příspěvek na Facebook. Mysleli jste, že na vás stále čeká za klávesnicí? Omyl. Někdy se objeví na dně hrnku kafe, někdy vykoukne zpod polštáře, jindy ve frontě na meníčko. Pokud si inspiraci chcete udržovat, neseďte za stolem a vrhněte se třeba na mytí nádobí.