Pokud se o marketing alespoň okrajově zajímáte, nemohla vás zkratka SEO (search engine optimization) minout. Optimalizace pro vyhledávače je však jen péče o pomyslnou příjezdovou cestu, na jejímž konci se teprve rozhodne, zda se brána do srdce vašich potenciálních zákazníků otevře, nebo zůstane zamčená na tisíc západů. Při tvorbě a optimalizaci obsahu tak nestačí slepě následovat obecné poučky a dbát na předepsané technikálie. Pokud nebude návštěvník webu spokojený s tím, kam ho vyhledávač přivedl, rozházíte si to u obou z nich.
Vyhledávače ve službách lidu
SEO má pověst zaklínadla, kterým si nakloníte temné síly vyhledávačů. Za každým kouzlem ale stojí racionální vysvětlení. Vyhledávače se totiž, stejně jako vy, chtějí zalíbit především uživatelům. Zjednodušeně tak platí, že co je dobré pro lidi, ocení i Google nebo Seznam.
Čím dál sofistikovanější algoritmy vyhledávačů si na webech všímají dříve opomíjených faktorů, jako je relevantnost a důvěryhodnost. Plusové body získáte také za prokazatelnou spokojenost návštěvníka, kterou prozradí například doba strávená na vaší webové stránce nebo pozitivní recenze a sdílení. Velkou část optimalizace tak vyřešíte tím, že se budete snažit tvořit obsah, který je pro uživatele relevantní, hodnotný, srozumitelný a vizuálně příjemný.
Na co se tedy zaměřit, aby byli spokojení návštěvníci i vyhledávače?
Kdo hledá, najde
Co vlastně váš potenciální zákazník hledá? Vytipujte si vhodná klíčová slova a tvořte k nim relevantní obsah. Zaměřte se také na to, jak se váš web zobrazuje ve výsledcích vyhledávání (tzv. SERP) – je to vaše virtuální vizitka, která by měla lákat k rozkliknutí. A abyste návštěvníka neodradili dřív, než se bude mít možnost pořádně rozhlédnout, udělejte vše pro to, aby se vaše webové stránky načítaly co nejrychleji.
Co je psáno, to je dáno
Tvořit obsah jen pro obsah je praktika, kterou už dávno odvál vítr. Pokud nejste na dané téma odborníkem, důkladně si vše nastudujte a zaměřte se na přidanou hodnotu, kterou si čtenář odnese. Je to sice běh na dlouhou trať, ale bez důvěry uživatelů a vyhledávačů se šance zazářit v houstnoucí džungli konkurence výrazně snižuje.
Obsah byste přitom měli tvořit pravidelně, aby na vás čtenáři ani vyhledávače nezapomněli.
Pohlazení pro oko
Nikdo nechce plýtvat svým drahocenným časem na něco, co se mu nelíbí. Aby byl obsah vizuálně lákavý a přehledný, zaměřte se na strukturovanost textu. Ta obnáší vhodně zvolené nadpisy, zdůraznění důležitých pasáží tučným písmem či proložení obrázky a videi.
Vyšší dívčí v oblasti webového designu je vzkvétající obor UX (user experience), který se zaměřuje na to, aby web podával návštěvníkům pomocnou ruku, a naopak jim neházel klacky pod nohy. K základním pilířům patří intuitivní používání webu, vhodně umístěná tlačítka s výzvou k akci nebo třeba správně zvolená barva pozadí a písma.
Vystrčte hlavu ze své bubliny
Poznejte svou cílovou skupinu a nesoustřeďte se jen na to, co byste o svém byznysu či službě chtěli číst vy. Jak najít vhodná témata a kde se inspirovat, jsme rozebírali v nedávném článku.
Protože však není důležitý jen obsah, ale i forma, nezapomeňte vše řádně otestovat. Funguje váš web i jinde než ve webovém prohlížeči, který sami používáte? Je responzivní pro všechny typy mobilních zařízení? Máte správně vyplněné alt parametry, které pomohou uživatelům se zrakovým handicapem?
Měřte a vyhodnocujte
Že se vám výše uvedené rady daří aplikovat v praxi, zjistíte díky statistikám – například v Google Analytics. Kromě návštěvnosti je důležitá míra konverze (objednávka, přihlášení k newsletteru, prokliknutí tam, kam zákazníky chcete vést), ale i doba strávená na stránce. To vše napovídá o tom, že návštěvníci webu dočetli vaše texty až do konce a snad se i dozvěděli, co se dozvědět chtěli.
Když je navíc obsah natolik zaujme, že se jej rozhodnou sdílet nebo na něj jinak odkazovat, můžete si na hruď připnout pomyslného bobříka uživatelské přívětivosti.
A že už vám z toho jde hlava kolem? Obraťte se na nás. Při tvorbě a optimalizaci obsahu vám pomůžeme udržet nadhled a skloubit profesionální a lidský přístup.