I značky mají hlas. Jak nastavit tonalitu vašemu brandu

Jmenuji se Petr a už 15 let válčím na soudním poli v modrém taláru. Postarám se o tebe, ať už jsi čmajznul šrajtofli, nebo se dohaduješ se sousedem o pár metrů pozemku. Cinkni mi a proberem to u kafe. Tak co? Zavolali byste advokátovi s takovou prezentací? Nejspíš ne. Přesně takový efekt má špatně zvolená tonalita neboli tone of voice. Prostřednictvím práce se slovy vyvolává ve čtenářích emoce a odhaluje jim duši vaší firmy. Pojďme si ukázat, jak a proč byste si ji měli určit i vy.

 

Co se stane, když stejný tón komunikace použijeme u jiného produktu?

Už jsi vyzkoušel naše nový nadupaný repráky? Až si pustíš svůj oblíbenej song, vystřelí tvoje sousedy na Mars. A tvoje srdce začne tepat ve správným rytmu. Nenech je u nás válet moc dlouho. Máme jen pár kousků, tak ať neutřeš nos.

Jak pěkně to najednou funguje, že?

Výběr tonality totiž není hračka. Je potřeba, aby vám dobře seděla. Potřebujete do detailů znát svou cílovou skupinu a vědět, čím a hlavně jak ji oslovíte.

 

Možná si říkáte, proč je to tak důležité?

Jak už jsme psali, tonalita pracuje s emocemi. Jednotnými. Emocemi, které jedou stále ve stejném rytmu. Proč? Protože odlehčenou reklamou na repráky navodíte pohodovou atmosféru, kterou byste strohým popisem po prokliku na web úplně zabili. Jednotný styl vám naopak pomáhá u klientů:

  • prohlubovat důvěru – mluvíte jazykem své cílové skupiny, jste pro ně konzistentní a dobře čitelní
  • zaujmout – odlišíte se od konkurence a ukážete, že máte svůj styl i názor
  • vytvořit si vztah – klienti si vás lépe zapamatují a identifikují se s vámi a snáze se pak z nich stanou pravidelní zákazníci

Jak to vypadá v praxi?

Tonalita není jenom cool jazyk. Mluvte se zákazníky tak, jak je pro vás přirozené. Než se pustíte do textů, řekněte si, jak chcete, aby vaše firma vystupovala. S rozhodnutím vám pomohou hodnoty vaší společnosti a hlavně typ klientů, na které cílíte.

Chcete komunikovat formálně, konzervativně, důvěryhodně, přátelsky, vtipně, otevřeně, ležérně nebo hravě? Možností je spousta. Důležité je, aby se tonalita hodila k vašemu produktu a aby seděla vašim zákazníkům.

 

Copywriteři mají ke každému způsobu komunikace vlastní nástroje

Od jednoduchého rozlišení tykání – vykání, přes četnost používání jednotlivých slovních druhů a konkrétních emocionálně silných slov, až po slovní hříčky, slang či nespisovné výrazy.

  • Proto si u klienta BeCydog.cz, který prodává potřeby pro psy, můžeme dovolit napsat hravé věty jako:

Počasí, že by psa nevyhnal? No jo, jenže váš miláček potřebuje venčit, i když trakaře padají. Proto pořiďte pláštěnku nejen sobě, ale i jemu – takovou tu pohodlnou, psí.

  • U prestižní kliniky plastické chirurgie MEDICOM Clinic bychom s podobným stylem nepochodili. Tam patří krása, důvěra a elegance.

Chcete si s chutí koupit nové plavky a s hrdostí nosit krátké šaty? Chcete si užívat ten skvělý pocit, který vám dá krásně hladká a vypnutá kůže? To se vám může splnit dokonce už při letošní dovolené.

  • Srozumitelní, přátelští a lidští – to jsou zase základní hodnoty DOMA realitních makléřů. Proto v jejich textech najdete kromě seriózních informací i atmosféru prodávaného místa.

Utéct od ruchu velkoměsta. Užít si klid, pohodu, procházky lesem a jedinečný výhled. Přitom pohodlně s vybavenou kuchyní, moderní koupelnou a elektřinou. Hledáte rekreační chalupu, kde si opravdu odpočinete? Nebo chcete žít někde v klidu, bokem od lidí a shonu, v souladu s přírodou?

 

Rádi vám poradíme, jak nastavit tón komunikace, který bude sedět i vaší firmě. Ozvěte se nám.