Chcete napsat ten nejlepší reklamní text? Trumfnout Davida Ogilvyho i Otto Bohuše? První, co musíte udělat, je odložit tužku a vypnout počítač. Jen by vás rozptylovaly. Cesta ke skvělé reklamě je totiž o něco delší. Žádné ulehčování! My vám teď ukážeme, proč profesionální psaní vůbec nezačíná psaním.
Krok 1: Víte, co vůbec chcete?
To je jasné – chcete prodávat. Vydělat víc peněz a pak si koupit nové auto nebo jet na dovolenou. Teď ale musíte být konkrétnější. Co přesně si od textů slibujete? Potřebujete zvýšit návštěvnost na webu? Prodat produkt, který jste právě zavedli na trh? Přilákat návštěvníky na festival? Každá reklama, i ta textová, by měla mít vždy jen jeden cíl. A vy ho musíte předem znát.
Krok 2: Rozeberte produkt aneb USP vede
U každého produktu, ať už je to auto, koncert, nebo hodina pilates, musíte odhalit největší přednosti a výhody oproti konkurenci. Stanovit si USP – jedinečné prodejní argumenty (unique selling proposition). Všechny je v textu naservírujte čtenářům tak, aby je nepřehlédli.
Náš tip: Myslete i na nevýhody, nesnažte se je zamlčet. To by se vám pak nemuselo vyplatit. Co je schválně lepší?
Prodáváte auto s dobrými jízdními vlastnostmi, pohodlným interiérem a krásné na pohled. Má ale malinký kufr. Rozhodnete se jeho velikost v textu nezmínit. Nalákáte spoustu klientů, kteří ale z prodejny odcházejí zklamaní.
Nebo
Na rozměry kufru upozorníte už v reklamě. Sami otestujete, kolik se dovnitř vejde zavazadel, a test doprovodíte fotografií. Vysvětlíte také, že se autem díky úspornějším rozměrům lépe parkuje.
Krok 3: Myslete jako zákazník
Většina firem chce, aby si jejich produkty koupili nejlépe všichni. Ideálního zákazníka vidí v každém. Široká veřejnost je proto nejoblíbenější cílovka. Pokud ale neprodáváte rohlíky, nejspíš se mýlíte. Ovšem ani s rohlíkem nepochodíte u každého – co třeba celiaci nebo low carb dietáři? Abyste mohli reklamní text dobře zacílit, musíte svého klienta dobře znát. A vcítit se do toho, co potřebuje. Hledejte, co ho trápí nebo po čem touží. A okamžitě mu nabídněte řešení.
Jak to myslíme? Není nutné si hned stanovit složité persony. Když ale prodáváte italské šumivé víno, myslíte u toho třeba na partu kamarádek, jak sedí na terase a užívají si poslední paprsky letního sluníčka. Vy jim v textech tuto atmosféru předáte. Aby po takové chvilce také zatoužily.
Krok 4: Zase ta klíčová slova
U letáků a billboardů se klíčovými slovy zabývat nemusíte. Jakmile ale píšete na internet, potřebujete aspoň menší analýzu klíčových slov. Jak na to a další tipy z oblasti SEO copywritingu, zjistíte v našem článku.
Krok 5: „Mluv, jak ti zobák narost“
Ukažte zákazníkům, že jim rozumíte. Že jste stejní jako oni. Mluvte jejich jazykem. Určete si tonalitu – tón, jakým budete komunikovat, a držte se ho. Buďte seriózní, když nabízíte životní pojištění. Nebojte se nářečí, tykání nebo ulítlých slangových výrazů, pokud tak mluví vaše cílovka.
Krok 6: Upoutejte pozornost
Teď už konečně můžete zapnout počítač a začít psát. Víte, co a komu prodáváte, jaká použít slova i jazyk. Zbývá vám je zaujmout, aby reklamní text přečetli. Na místě je i trocha kreativity. Ale zbytečně to nepřehánějte. Potřebujete skvělý titulek a perex. Podívejte se, jak na ně. Čtenáře můžete pobavit, šokovat, překvapit. Skvěle fungují příběhy. Neomezujte se s nimi jen pro články. Vyprávět se dá i jedinou větou.
Pamatujete třeba na legendární „Večer chutná, ráno pomáhá“? Možná to není nejlepší slogan všech dob, ale rozhodně je zapamatovatelný a příběhů v něm najdete hned několik.
Krok 7: Vyvolejte akci
Už máte jejich pozornost. Nakonec ještě zákazníkům ukažte, co mají udělat. Vzpomeňte si na krok 1 tohoto článku. Vy už víte, čeho chcete reklamou docílit. Teď to ještě řekněte zákazníkům. Na konec každého reklamního textu umístěte CTA – výzvu k akci (call to action). „Ozvěte se nám. Nakupte. Přijeďte.“ Když jim totiž neporadíte, odejdou, aniž by provedli akci, kterou chcete.
Krok 8: Všechno smazat!
Máte napsáno? Tak hurá mazat! Určitě se vám do textu dostala spousta slovní vaty, plevelných slovíček, nicneříkajících prohlášení a úplně zbytečných vět. Dejte si pauzu. Dvakrát se nadechněte. A všechny do jednoho je nemilosrdně smažte. Prodejní text musí mít dynamiku, tempo. Nesmí zákazníka zdržovat. Protože jak se říká, čas jsou peníze. Tady to platí doslova.
Krok 9: Nebojte se kritiky
Poslední a úplně nejdůležitější krok. Dejte svůj text přečíst někomu dalšímu. Když nemáte kolegy, využijte aspoň členy rodiny či přátele. A řekněte jim, ať vás nešetří. Budoucí čtenáři si také nebudou brát servítky. Jen revize a korektury vybrousí váš text k dokonalosti.
Toužíte po reklamních textech, aniž byste se museli protlouct těmito 9 kroky sami? Nechte si je napsat od profesionálů. Ozvěte se nám.