Za posledních 10 let se obor optimalizace pro vyhledávače neboli SEO zásadně proměnil. Kvůli stále propracovanějšímu chování Google robotů už nestačí v textu dokola omílat vybrané klíčové slovo a pak nakoupit pár zpětných odkazů na pochybných webech. Vyhledávače to hodnotí jako nekalé praktiky a vám hrozí, že vaši stránku zablokují a nebudou ji vůbec zobrazovat. I dneska ale můžete vyhledávačům jednoduše ukázat, kde vás najdou. Pojďme spolu zjistit, jak na to.
Googleboti jsou neskutečně chytří a do jisté míry mají svou intuici. Umí například skloňovat klíčová slova nebo si domyslet téma vašeho textu. To nám pomáhá, abychom napsali úspěšný a přitom čtivý text. Dnes totiž platí, že nejdůležitější je unikátní a kvalitní obsah, který čtenářům opravdu něco přinese.
Klíčová slova hrají prim
I dneska je ale při tvorbě textu nezbytné začít analýzou klíčových slov. U článku na blog vám bude stačit malý přehled nejužívanějších výrazů. Pak třeba zjistíte, že lidé až 10x častěji hledají anglickou zkratku „SEO“, než její český překlad „optimalizace pro vyhledávače“.
Nejhledanější a nejrelevantnější termíny použijte v titulku článku. Další přidejte do mezititulků a podnadpisů. Klíčová slova pomáhají robotům, aby zjistili, komu váš text zobrazit. Nebojte se jich, ale zbytečně s nimi neplýtvejte.
Jak na SEO webů a e-shopů?
U webové stránky nebo e-shopu už potřebujete rozsáhlejší analýzu klíčových slov pro každou samostatnou stránku. Dostanete tedy nejspíš stovky až tisíce termínů, které je potřeba vyfiltrovat, zhodnotit a chytře použít. Takto objemný projekt doporučujeme nechat na SEO specialistovi.
Hledanost jednotlivých výrazů si ale můžete zkontrolovat i sami. Google pro to má pěkný přehledný nástroj ve funkci Google Ads. Je zdarma, jen si musíte založit účet. Pro Seznam existuje podobný plánovač klíčových slov v Skliku.
Důležitý SEO tip pro e-shopy: Unikátní texty potřebujete nejen na web a blog, ale i v e-shopu s několika tisíci produkty. Můžete zkopírovat text od výrobce, ale pokud už ho používá 10 jiných online obchodů, Googleboti ho zhodnotí jako duplicitní a vy se dostanete do velké nevýhody. Dá to práci, ale hordy nových zákazníků vám to několikanásobně vrátí. Špatnou službu vám udělají také produktové stránky, kde není vůbec žádný popisek.
Jak to správně zveřejnit
Zdá se, že už je hotovo. Váš text je napsaný, má zajímavé téma, obsahuje relevantní klíčová slova. Stačí nasadit do systému a hotovo. Pro SEO specialistu či SEO copywritera ale práce teprve začíná. Každý správně optimalizovaný odkaz totiž potřebuje:
- meta data / meta tagy – Meta titulek a meta popisek, které určí, jak se bude odkaz zobrazovat ve vyhledávači. I tam je potřeba použít důležitá klíčová slova a název vaší společnosti. S jejich tvorbou vám pomůže třeba nástroj RankRanger, který pohlídá, aby tagy nebyly příliš dlouhé.
- popisky obrázků – Důležité jsou i alternativní popisky obrázků, které v textu použijete. Pomáhají také, když se obrázek nenačte.
- linkbuilding – Vyhledávače si všímají, jestli na váš web odkazují nějaké jiné relevantní a navštěvované stránky. Zapomeňte na nákupy odkazů z uměle vytvořených webů bez čtenářů. Ani nedoporučujeme spamování v různých diskuzních skupinách. Třeba ale najdete kolegu z příbuzného oboru, který vás rád doporučí. Když budete mít dost kvalitní obsah, bude se také časem šířit sám.
- odkazy ve webu – Roboti dobře hodnotí provázanost vašeho webu. Nebo když v textu odkazujete na cizí autoritativní stránky. Pokud se to hodí, přidejte do článku třeba odkaz na své předchozí texty, produkty nebo zajímavé nástroje, které se k tématu hodí.
- indexování – To je proces, kdy roboti projdou vaši stránku, zkontrolují ji a vyhodnotí. Občas to z nějakého důvodu nejde, a stránka se tak nemůže ve vyhledávači zobrazit. Většinou trvá několik dní, než si boti všimnou změny. Buďte proto trpěliví.
TIP: Sami se můžete podívat, jestli a kolik stránek máte zaindexovaných. Do pole pro vyhledávání napište „site:“ a odkaz, který chcete zkontrolovat. Například site:copybara.cz. Ani po pár dnech vyhledávače vaši stránku neznají? Zkontrolujte, jestli máte povolené indexování. Pokud ano, nechte si v systému vašeho webu vygenerovat sitemapu a přes nástroj Google Search Console ji robotům pošlete. Usnadníte jim jejich práci.
Pozn.: SEO e-shopů a webů je samostatná a obsáhlá disciplína, do které patří další dílčí aktivity, jako je pravidelná aktualizace obsahu, SEO pro drobečkovou navigaci nebo struktura textů tak, aby odpovídala optimalizaci. My vám v tomto článku přibližujeme jen základní pravidla pro unikátní texty.
Chcete pomoci se SEO vašich textů na web? Ozvěte se nám, SEO copy je náš denní chleba.