Ztracená inspirace, horda opakujících se slov, nudná prezentace a text plyne jako ztuhlý med zapomenutý ve špajzce. Občas se to stane skoro každému copywriterovi. Nezoufejte a osvěžte svou práci díky online nástrojům. Poradí, které části textu přepsat, rozšíří slovní zásobu a pomohou i s obrázky nebo grafickou úpravou. Rozhodli jsme se vám prozradit, které jsme si oblíbili my. Skvělá zpráva je, že téměř všechny můžete využívat zdarma.
Když slova váznou
Ještě před psaním si naplánujte klíčová slova, se kterými vystřelí váš článek nebo webová stránka na přední příčky vyhledávačů. Pokud máte AdWords účet v Googlu, snadno vám s tím pomůže přehledný Keyword Planner. Data od Seznamu si zase načtete v Skliku. Informace od obou prohlížečů najdete například v plánovači Semor.
Nejste si jistí gramatikou? Poraďte se s online slovníkem. Perfektní je příručka Ústavu pro jazyk český. V aplikaci hradecké pedagogické fakulty pravopisne.cz zjistíte, v čem lidé nejčastěji chybují. A ve slovesných vazbách už nikdy nešlápnete vedle, když nahlédnete do valenčního slovníku. Online ho najdete na stránkách Filozofické fakulty Univerzity Karlovy.
Na webu najdete i pomocníky, se kterými se vyvarujete opakujících se slov. Nejdřív si nechte celý text zkontrolovat od WordCounter. Spočítá vám, jak dlouhou dobu čtenář u vašeho článku stráví. A ukáže slova i jejich spojení, která se vám objevují příliš často. Nové výrazy najdete s pomocí Slovníku synonym nebo na stránkách Synonymus.
Ukažte se
Copywriteři by si určitě měli rozumět se SEO – optimalizací textů pro vyhledávače. Zdaleka nejpoužívanějším nástrojem je Collabim, který zhodnotí, jak si vaše stránka vede ve všech vyhledávačích, a pomůže vám monitorovat konkurenci. Každý vlastník webové stránky by měl věnovat pozornost i nástroji Google Search Console. Kromě detailních informací o tom, jak se zobrazujete na konkrétní klíčová slova v Googlu, zkontroluje i rychlost webu, jeho použitelnost v mobilních zařízeních a upozorní na chyby.
Než webovou stránku nebo nový blogový článek vypustíte do světa, opatřete mu meta popisek. Na webu RankRanger si hned zkontrolujete, jak bude takzvaný meta description vypadat ve vyhledávači.
Pro následnou analýzu reklamní kampaně, newsletteru nebo článku je fajn přidat k URL odkazu i vlastní UTM parametry. Díky nim prokliky snadno identifikujete v Google Analytics. S tvorbou UTM vám pomůže URL builder.
Vyšperkujte to
Píšete příspěvky na Facebook? Nebo potřebujete článek doplnit parádním ilustračním obrázkem? Nemusíte hned shánět fotografa ani grafika. Díky nástroji Canva si sami vytvoříte jednoduché bannery, plakáty nebo infografiky.
Obrázky si zdarma stáhněte z fotobanky Pixabay, Pexels, Burst nebo Unsplash. Větší výběr najdete v placených zdrojích Shutterstock nebo 123RF. A tip na závěr: Nudné odrážky nahraďte zábavnými a originálními ikonkami z Flaticonu nebo Emojipedie.