Snadný návod na analýzu obsahu i pro zaryté odpůrce dat

Napsali jste perfektní článek o tom, jak v zimě ušetřit za vytápění. Máte v něm spoustu užitečných rad, praktických příkladů, je zábavný. Až do doby, než jste zjistili, že ho vůbec nikdo nečetl. Co teď? Přepsat? Zahodit? A jak tomu příště předejít? Přestaňte se bát čísel a ponořte se do tajů měření dat. Pořádně prozkoumat totiž můžete i obyčejný článek nebo webovou stránku. Ukážeme vám pár fíglů, které z vás udělají analytického mistra.

Naprostý základ, který by neměl chybět ani na malé stránce lokálního zahradníka, je nástroj Google Analytics. Bezplatně a jednoduše ho využije úplně každý. Požádejte svého webaře o přístup. Zvládnete to ale i sami.

Jak na to? Zaregistrujte se na stránkách Google Analytics a vygenerujte si měřící kód, který pak vložíte na konec HTML kódu vlastního webu těsně před tag </HEAD>. Jde to i na volných platformách jako je třeba WordPress. Potřebujete k tomu jen stažený plugin Insert Headers and Footers.

Díky Google Analytics můžete měřit návštěvnost, hlídat zdroje, odkud uživatelé nejčastěji přicházejí, nebo sledovat jejich chování.

Nenechte je odejít

Zjistěte, jak se návštěvníci chovají na jednotlivých stránkách. Zabrouzdejte v Google Analytics ve složce Chování do Obsahu webu. Ke každé konkrétní podstránce i článku zjistíte, jak dlouhou dobu tam čtenáři stráví nebo kolik procent jich po prokliku okamžitě odešlo.

Co s tím?

Nízké zobrazení stránek ukazuje, že téma potenciální klienty nezaujalo, nebo o článku vůbec neví. Zkuste ho jinak odprezentovat. Přidejte v Google Analytics jako sekundární dimenzi zdroj a podívejte se, odkud přichází nejvíc vašich čtenářů. Pokud třeba pokulháváte ve vyhledávačích, zapracujte na metadatech. Sdílejte článek na sociálních sítích. Zkuste také změnit titulek.

Nízká průměrná doba na stránce naznačuje, že lidé text nedočetli do konce. U kontaktního formuláře to nevadí. Blogový článek nebo třeba sekce o nás ale určitě potřebuje přepsat.

Vysoká míra okamžitého opuštění znamená, že lidé odešli ze vstupní stránky, aniž by udělali cokoliv dalšího. Neřekli jste jim, co mají dělat dál. Možná vám chybí poutavá výzva k akci. Mají si přečíst další článek? Koupit produkt? Kontaktovat vás? Dejte jim na konec textu odkaz nebo formulář. Nalákejte je, aby na vašich stránkách zůstali co nejdéle.

Kam jít pro další data?

Kromě Google Analytics využijte i další informace o obsahu, který šíříte mezi klienty. Posíláte newsletter? V rozesílkovém systému sledujte míru otevření nebo počet prokliků, které vám mailing přivedl na stránky. Data vám poradí, jaká témata vybrat nebo jaký předmět nejlépe funguje.

Stále důležitější jsou také čísla ze sociálních sítí. Facebook vám spočítá kompletní úspěch každého jednotlivého příspěvku. Zjistíte, které fotografie se vašim fanouškům nejvíc líbí, jak nejlépe promovat nový článek na blogu nebo jestli funguje, když sami něco sdílíte.

Čemu ještě věnovat pozornost?

Znáte Google Search Console? Tento nástroj použijte, pokud chcete zapracovat na zobrazování ve vyhledávačích. Kontroluje výkon, dohledatelnost webu nebo třeba průměrnou pozici vaší stránky. Hlavně se ale dozvíte, která hesla klienty na web přivedla. Pomáhá vedle Skliku a Google Ads s plánováním klíčových slov. Ověří, jestli jste je dobře vybrali, případně ukáže, kde ještě máte mezery.