Prozrazujeme: Proč ke copywritingu nestačí, že vás psaní fakt baví

Sem tam se potkáme s člověkem, který chce být copywriter, protože rád píše. Na celou knížku nebo novinařinu se necítí, a tak se rozhodne pro reklamní texty. Jasně, je důležité, aby vás práce bavila. Už před dvěma lety si toho všiml i český portál s nabídkami zaměstnání a šikovně to zapracoval do své reklamy. Jenže funguje to i naopak?

Stačí jít za svým snem, když vás psaní baví? Jakože opravdu hodně baví? Možná vám teď sundáme růžové brýle, ale dobrá nálada a chuť k úspěchu nestačí. Skutečný copywriter se z vás nestane přes noc. Musíte zapracovat minimálně na pěti stránkách své práce. Podívejte se s námi, co jsou zač.

1. Vzdělávání a sledování trendů

Rozhodli jste se živit jako copywriter? Nejspíš už máte s psaním nějaké zkušenosti a celkem vám to jde. Vaše texty mají hlavu a patu, nápad a hezky se čtou. Gratulujeme, malou část práce máte za sebou. Teď vás čeká další stupínek – naučit se všechno o vašem novém oboru. Přečtěte si knihy od jiných copywriterů, sledujte jejich blogy, zajděte si na copy školení. Pochopíte tak, o co v copywritingu opravdu jde, a naučíte se, jak se vcítit do zákazníka nebo jak napsat text, který začne prodávat. Nejen bavit.

2. Marketingové zkušenosti

Jako copywriter se potkáte s celou řádkou formátů a nástrojů, pro které budete psát. Weby, PPC reklama, newslettery, letáky, blogy, PR články… Všechny mají svá pravidla a skupinu čtenářů. Když si je ”vžijete”, naučíte se je i správně používat. Samostatnou kapitolou je pak psaní pro vyhledávače, takzvaný SEO copywriting. Bez jeho znalosti se neobejde žádný psavec-profesionál.

3. Komunikace s klientem

Jste spíš introvert, který se stydí objednat i k zubaři? Pak to budete mít v práci copywritera docela těžké. Copywriting není jen o skládání zadaných textů, které vám přijdou na e-mail. Nejdřív se musíte s klientem důkladně seznámit. Poznáte jeho potřeby, produkt, směřování i cílovou skupinu. Zjistíte, co potřebuje, poradíte mu nejvhodnější jazyk (tonalitu), kanály a celkový způsob, jak to sdělit jeho zákazníkům. A hlavně s ním v jednom kuse komunikujete.

4. Obchodní duch

Obchodní stránka provází copywritera snad na každém kroku. Musí prodat sám sebe (pokud pracuje na volné noze), své texty i klientovy produkty či služby. Bez citu pro business to nepůjde. Jak psát texty, které prodávají, se můžete naučit. Ten zbytek ale musíte najít sami v sobě.

5. Gramatika a struktura

O perfektní gramatice, stylistice, čtivosti textů a citu pro volbu slov snad ani mluvit nemusíme. Máme ale dobrou zprávu. I to se dá pečlivým tréninkem naučit. Základem je pravidelné, ideálně každodenní psaní. Pište do šuplíku, založte si blog nebo si vytvářejte fiktivní zakázky. To už záleží jen na vás a vaší chuti se posunout dál 🙂